Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Bezpieczna komunikacja podzespołów pojazdów dzięki wbudowanym mechanizmom protokołu CAN
Autorzy: Sumorek Andrzej
Rok wydania: 2010
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 10
Strony: 432 - 439
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Communication infrastructure of vehicles sub-assemblies has undergone three phases of development. The first phase was initiated by the need to reduce emission levels. The function of vehicle sub-assemblies health monitoring was introduced simultaneously. This phase took place in the 70s and 80s of the 20 th century. The second phase was focused on the elimination of redundant sensors and implementation of new functions of the vehicle. This phase has been particularly noticeable since the beginning of the 21 st century. At the moment, there are 2 directions of development. On the one hand, the works are being continued in the scope of autonomous movement of vehicle and, on the other hand multimedia solutions are being introduced in order to make the time spent in a vehicle more attractive (multimedia, the Internet, …). The present study is focused on the mechanisms of protection applied in communication protocols used in vehicles. Furthermore, it contains the classification of communication methods, characteristics of the basic methods of protection incorporated in the described protocols and the practical cases of security breach. Therefore, it is possible to answer the question why it is possible for third persons to interfere into the communication network of a vehicle and to indicate potential methods of protection against the functioning disturbance in such communication networks.