Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Czarnigowski Jacek, Wendeker Mirosław, Jakliński Piotr, Boulet Pierre, Breaban Florin
Rok wydania: 2007
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 01-2080
Strony: 675 - 681
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The paper presents an algorithm of idle speed control of the spark ignition automotive engine by means of spark advance control. The control algorithm is based on a neural network model of the effective torque. The additional load is estimated as effective torque less brake torque on the basis of a linear quadratic model. The additional load is understood as the sum of the alternator brake torque and the momentary and/or permanent changes of the engine's characteristics. The additional load value estimated, the required value of angular acceleration can be determined to make the engine return to the specified speed. This acceleration is achieved by adjusting spark advance. The required value of spark advance is estimated on the basis of the neural network model converse to that of the effective torque. The algorithm was experimentally compared with PID and adaptive algorithms in the same test bed. The tests were conducted under sudden change of external load. The proposed algorithm proved to be more effective in terms of control error.