Zgadzam się
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
Artykuł przedstawia dwie współczesne
metody wytwarzania realistycznych pomieszczeń 3D. Porównanie obejmuje skanowanie
3D za pomocą skanera FARO Focus 3D X330 oraz modelowanie 3D w programie Blender 2.8. Analiza sposobów generowania realistyczn
ych
pomieszczeń może okazać się przydatna w wielu
dziedzinach np.: w architekturze, druku 3D, grach, wizualizacjach, kryminalistyce, inżynierii
wstecznej czy dokumentacji zabytków. Artykuł opisuje proces generowania wybranego pomieszczenia dla każdej z metod. Dokonano
porównania obu rozwiązań pod kątem ko
sztów, dokładności oraz stopnia oddania rzeczywistości. Dodatkowo opisano napotkane problemy oraz
wskazano ich możliwe źródła. Oceniono stopień przydatności oraz opłacalności obu metod. Przeprowadzono również badania dotycz
ące stopnia
immersyjności wizuali
zacji poszczególnych metod w wirtualnej rzeczywistości.
Article shows two modern methods of creating realistic 3D spaces. The comparison includes 3D scannin
g with FARO Focus 3D
X330 and 3D modelling in Blender 2.8. Analysis of methods for creating realistic 3D spaces can be useful in many fields e.g.:
architecture,
3D
printing, games industry, visualization, criminalistics, reverse engineering or monument doc
umentation. The paper also describes process of
generating a chosen space for each method. Each of the two approaches is assessed in terms of the expenses, precision and deg
ree of reflecting
reality.. Article includes an analysis of encountered problems an
d their possible sources. The paper also evaluate usefulness and profitability for
each method. A research was carried out and focused on degree of immersion for VR visualizations depending on the used method
.