Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Fatigue strength of spring steels during exposing the surface of specimens to corrosive environment
Autorzy: Drozd Kazimierz, Gardyński Leszek
Rok wydania: 2010
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 15
Strony: 36 - 43
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W pracy przedstawiono wyniki badań zmęczeniowych próbek z karbem wykonanych z dwóch stali sprężynowych: 55Cr3 i 60Si7. Próbki były obrabiane cieplnie w różny sposób, a kilka ich grup poddawano nagniataniu wibracyjnemu bądź kulowaniu obrotową głowicą. Podczas testów zmęczeniowych, warstwy wierzchnie próbek były narażone na oddziaływanie środowiska korozyjnego. Stwierdzono, że obie zastosowane metody obróbki powierzchniowej na zimno zwiększają wytrzymałość zmęczeniową i ograniczają wpływ środowiska korozyjnego na trwałość zmęczeniową. Korzystne właściwości zmęczeniowe zaobserwowano dla próbek obrabianych cieplnie po zabezpieczeniu ich powierzchni przed odwęgleniem. Trwałość zmęczeniowa próbek po hartowaniu izotermicznym była mniejsza niż dla próbek po tradycyjnej obróbce cieplnej.
Results of fatigue strength tests of specimens with notches done from two spring steels (55Cr3 and 60Si7) are presented in the paper. Specimens were hardened in different ways, some groups of specimens were treated by shot peening or roller burnishing. Surface layers of specimens were exposed to corrosion atmosphere during the fatigue tests. Both of applied methods of surface forming increased the fatigue strength limit and reduced the influence of corrosion environment on fatigue life. Advantageous fatigue properties were pointed out for heat treated specimens when protection of surface layer was done before decarburization. The fatigue life for specimens after austempering (with complex ferrite-carbids structure) was lower than for specimens which were quenched and tempered