Zrównoważony system transportowy: moda czy konieczność?
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Sustainable transport system : fasion or necessity?
|
Autorzy: | Piernikarski Dariusz |
Rok wydania: | 2010 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Wolumen/Tom: | 11 |
Strony: | 1 - 12 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule poruszono problematykę związaną z dążeniami Unii Europejskiej do utworzenia zrównoważonego systemu transportowego o wysokim poziomie bezpieczeństwa, proekologicznego i efektywnego energetycznie. Tworzyłyby go wydajne energetycznie środki transportu, adaptacyjne i reagujące na zmienne warunki układy sterowania i zarządzania ruchem i infrastrukturą oraz wydajna energetycznie infrastruktura zaopatrzeniowa. Szczególną uwagę zwrócono na takie zagadnienia jak wpływ transportu kołowego na emisję gazów cieplarnianych, a w szczególności CO² w ujęciu globalnym i w skali Europy. Przeanalizowano różne scenariusze prowadzące do ograniczania zużycia paliwa przez środki transportu kołowego w kontekście zmniejszania emisji CO² . Przedstawione rozwiązania techniczne ograniczono do ciężkich trakcyjnych silników spalinowych (tzw. Heavy Duty Diesel, HDD). Przedstawiono również różnorodne problemy związane ze stosowaniem biopaliw pierwszej i drugiej generacji, uwzględniając przy tym ich wpływ na emisję gazów cieplarnianych. | |
The paper discusses topics connected with the aspirations of the European Union to create a sustainable transport system with a high level of safety, environmentally conscious and energy efficient. It would be composed of energy-efficient means of transport, adaptive and responsive to changing conditions control systems for traffic and infrastructure management and energy-efficient supply base. Particular attention was paid to issues such as the impact of wheeled transport on greenhouse gas emissions, especially CO CO² globally and across Europe. The different scenarios leading to reduction of the fuel consumption by road transport in the context of reducing CO CO² emissions were analyzed. The presented technology is limited to the heavy traction engines (so-called Heavy Duty Diesels, HDD). Different problems connected with the use of biofuels of the first and second generation were also shown, taking into account the influence of the greenhouse gas emissions. |