Zróżnicowanie źródeł i poziomu stresu w pracy nauczycieli
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Autorzy: | Walczyna Anna |
Rok wydania: | 2010 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 1-2 |
Strony: | 53 - 68 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
Artykuł porusza problematykę stresu w pracy z uwzględnieniem specyfiki stresu nauczycielskiego. Przedstawia także, w ogólnym zarysie, metody zarządzania stresem w organizacji. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań ukazujące zróżnicowanie źródeł i poziomu stresu w dwóch grupach nauczycieli – przedmiotów ogólnych i zawodu. Największym stresorem dla badanych nauczycieli ogółem są: niewłaściwe zachowanie uczniów (poziom stresu bliski wysokiemu) oraz niewłaściwe wyposażenie miejsca pracy (umiarkowany poziom stresu). W najmniejszym stopniu badani doświadczają stresu związanego z niejasnością roli (niski poziom stresu). Ponadto zaobserwowano istotne statystycznie różnice pomiędzy nauczycielami przedmiotów ogólnych i zawodowych. Dla nauczycieli przedmiotów ogólnych większymi stresorami okazały się: konieczność wykonywania złożonych zadań, brak czasu na odpoczynek w czasie przerw. Nauczyciele zawodu natomiast, w większym stopniu uskarżali się na: wandalizm uczniów, niewłaściwe wyposażenie miejsca pracy oraz brak wsparcia ze strony Dyrekcji. |