Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Walczyna Anna
Rok wydania: 2010
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1-2
Strony: 53 - 68
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
Artykuł porusza problematykę stresu w pracy z uwzględnieniem specyfiki stresu nauczycielskiego. Przedstawia także, w ogólnym zarysie, metody zarządzania stresem w organizacji. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań ukazujące zróżnicowanie źródeł i poziomu stresu w dwóch grupach nauczycieli – przedmiotów ogólnych i zawodu. Największym stresorem dla badanych nauczycieli ogółem są: niewłaściwe zachowanie uczniów (poziom stresu bliski wysokiemu) oraz niewłaściwe wyposażenie miejsca pracy (umiarkowany poziom stresu). W najmniejszym stopniu badani doświadczają stresu związanego z niejasnością roli (niski poziom stresu). Ponadto zaobserwowano istotne statystycznie różnice pomiędzy nauczycielami przedmiotów ogólnych i zawodowych. Dla nauczycieli przedmiotów ogólnych większymi stresorami okazały się: konieczność wykonywania złożonych zadań, brak czasu na odpoczynek w czasie przerw. Nauczyciele zawodu natomiast, w większym stopniu uskarżali się na: wandalizm uczniów, niewłaściwe wyposażenie miejsca pracy oraz brak wsparcia ze strony Dyrekcji.