Badania teoretyczno-doświadczalne procesu walcowania kuźniczego prętów o przekroju okrągłym z główek złomowych szyn kolejowych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Theoretical-experimantal research of the rolling process of bars with circular section from scrapped rails heads
|
Autorzy: | Tomczak Janusz, Pater Zbigniew |
Rok wydania: | 2012 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 11 |
Strony: | 780 - 785 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule opisano wyniki prac badawczych związanych z przeróbką główek złomowych szyn kolejowych na pręty o przekroju okrągłym w procesach kuźniczego walcowania wzdłużnego. Ukształtowane półfabrykaty będą wykorzystywane jako wsad w procesach walcowania poprzecznego i skośnego kul stosowanych w młynach kulowych. Analizę numeryczną przeprowadzono metodą elementów skończonych (MES) w warunkach przestrzennego stanu odkształcenia, wykorzystując komercyjny pakiet oprogramowania Deform 3D. W obliczeniach analizowano kształt odwalcowanych półfabrykatów, wyznaczono rozkłady temperatur oraz określono parametry siłowe procesu. Potwierdzo- no możliwość wykorzystania technik walcowniczych do częściowego przerobu zużytych szyn kolejowych. Wyniki symulacji numerycznych zweryfikowano w warunkach przemysłowych. | |
his paper presents the results of research works concerning processing of scrapped rails heads into bars with circular sections in the elongating rolling processes. The formed semi-finished products will be used as billet in the cross-wedge rolling and skew rolling processes of balls applied in ball mills. Numerical analysis were made with the application of finite element method (FEM) in the conditions of three- -dimensional state of strain, using the commercial software DEFORM 3D. The shape of rolled semi-finished products was analyzed in calculations, temperatures distributions and the process force parameters were determined. The possibility of using rolling techniques for the processing of worn out rails was also confirmed. The results of numerical simulations were verified in industrial conditions. |