Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Barszcz Marcin, Paszeczko Mychajło, Dziedzic Krzysztof, Józwik Jerzy
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 13
Wolumen/Tom: 13
Numer artykułu: 3025
Strony: 1 - 17
Web of Science® Times Cited: 7
Scopus® Cytowania: 8
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The project/research was financed in the framework of the project Lublin University of Technology—Regional Excellence Initiative, funded by the Polish Ministry of Science and Higher Education (Contract no. 030/RID/2018/19).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 6 lipca 2020
Abstrakty: angielski
This paper investigates the friction process between an Fe-based coating and C45 steel with surface-active lubrication, as well as examines the coating surface before and after tribological testing. As a result, it is possible to determine whether the surface undergoes self-organization during friction. Coatings were produced by hardfacing a subeutectic alloy Fe-Mn-C-B modified by silicon, nickel, chromium and copper. Tribological tests were performed using a pin-on-disc tribometer. The pin (coating) and the disc made of steel C45 were subjected to heat treatment (hardening and tempering). The tests were carried out under loads of 3 MPa, 7 MPa and 10 MPa at a constant sliding velocity of 0.4 m/s and a sliding distance of 5700 m using a surface-active lubricant (glycerine oil). Obtained results were compared with the published results of previous tests carried out under the same conditions but under a load of 20 MPa. Obtained microscopic and spectroscopic results demonstrate that that the friction pair materials (the coating made of subeutectic alloy Fe-Mn-C-B modified by Si, Ni, Cr, Cu and C45 steel) and the surface-active lubricant cause self-organization during friction. The friction surface of the coatings has a flay-laminar structure and is covered with triboreaction products. The surface shows the presence of wear-resistant compounds such as oxides, carbides, borides and nitrides