Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Miszczuk Magdalena
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 36
Strony: 222 - 231
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Rozszerzenie Unii Europejskiej o nowe kraje członkowskie w ciągu ostatnich lat spowodowało, że Wspólnota Europejska składa się z państw o różnym stopniu rozwoju. Wydaje się interesujące zbadanie, czy istnieje zależność pomiędzy poziomem rozwoju danego kraju a stopniem liberalizmu jego systemu finansów publicznych. Do oceny stopnia liberalizmu systemu finansów publicznych krajów członkowskich UE przyjęto trzy elementy tego systemu: dochody publiczne, wydatki publiczne oraz deficyt sektora publicznego w krajach UE w dwóch przekrojach czasowych, tj. w roku 2000 i 2006
The application of Helwig' s method made it possible to evaluate the degree of liberalism of public finance systems of 24 EU states. The research used data concerning the structure of public income, public expenditure as related to GDP and the deficit (surplus) as related to GDP for the years 2000 and 2006. Spain and four other member states, that is Estonia, Lithuania, Latvia and Romania had the most liberal systems of public finance during both researched periods. Slovakia was the only state that raised the quality of the public finance system. On the other hand, 9 countries (The Czech Republic, Cyprus, Holland, Poland, Portugal, France, Hungary, Great Britain and Italy) showed a decrease in the degree of liberalism of the public finance system. Denmark and Sweden still have systems of public finance typical of welfare states. However, the other countries subject to research displayed maintaining their public finance systems at the average level from the point of view of analysed features