Impact of Railway Noise on People Based on Strategic Acoustic Maps
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
100
Lista 2021
Status: | |
Autorzy: | Wrótny Marcin, Bohatkiewicz Janusz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2020 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 14 |
Wolumen/Tom: | 12 |
Numer artykułu: | 5637 |
Strony: | 1 - 14 |
Impact Factor: | 3,251 |
Web of Science® Times Cited: | 11 |
Scopus® Cytowania: | 11 |
Bazy: | Web of Science | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Finansowanie: | The article was written as part of the POIR.04.01.04-00-0078/18 “Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem” research project. |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 13 lipca 2020 |
Abstrakty: | angielski |
The main objectives of the introduced Directive 2002/49/EC are to harmonize the activities intended to control the harmful effects of noise pollution and to standardize the methodology for their assessment. Strategic acoustic maps drawn up in the EU Member States allow for determining the state of environmental noise pollution and planning preventive measures. This study involved analyses of noise levels in selected European capitals and Polish cities. The number of inhabitants who may be affected by a high degree of sleep disturbance caused by railway noise was also analyzed. An attempt was made to present a correlation between the scale of noise exposure and population density, the length of the existing railway infrastructure, and the type of areas with railways running through them. The most unfavorable type of development in terms of the number of people exposed to noise is compact development located directly along railway lines. Thanks to the acoustic maps, it is possible to locate the most noise-polluted places and establish a hierarchy of protective measures |