Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2021
Status:
Autorzy: Czyż Zbigniew, Karpiński Paweł, Boujelbene Chahin
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 14
Strony: 141 - 148
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Web of Science | Scopus | EBSCOhost | DOAJ - Directory of Open Access Journals | lndexCopernicus | J-Gate | Google Scholar | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 września 2020
Abstrakty: angielski
The aerodynamics of powerboats used in inshore powerboat racing has a significant impact on their performance. The aerodynamic drag forces generated on individual elements of this type of boats were tested. The solid model of the boat developed in the CAD software was used for the calculations. The computational grid was generated, and the boundary conditions and the turbulence model were determined. Based on such assumptions, numerical calculations were carried out using the CFD method. The results from numerical simulations consist of a description of the velocity and pressure distribution around the tested object and an identification of the drag force on the components of the powerboat with a description of the relationship between them. Additionally, the variation of the drag force as a function of speed in the range from 0 to 60 m/s is presented. The tests were performed for 5 values of the angle of attack the boat to the surface of water in the range from 0° to 12°. The scope of the research allowed for the development of a drag force map depending on the defined parameters. The test results can be used to optimize the shape of the boat structure in order to reduce the aerodynamic drag generated on its individual elements.