Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Krzyżak Aneta, Racinowski Damian, Szczepaniak Robert, Mucha Mateusz, Kosicka Ewelina
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 18
Wolumen/Tom: 13
Numer artykułu: 3965
Strony: 1 - 21
Impact Factor: 3,623
Web of Science® Times Cited: 15
Scopus® Cytowania: 17
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The scientific work was carried out at the Military University of Aviation within the framework of the project “Analysis of the tribological properties of polymer composites used in aviation, exposed to surface layer wear” No. GB/5/2018/209/2018/DA financed by the Ministry of National Defense of Poland in the years 2018–2022
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 8 września 2020
Abstrakty: angielski
The aim of this study was to examine the impact of weathering and thermal shocks on the abrasive wear of epoxy resin composites reinforced with carbon fabric that are commonly used in aviation. The composite was exposed to degradation in an apparatus simulating weathering and thermal shocks and then subjected to an abrasion process, with and without the presence of water. The abrasive wear was controlled by checking the weight loss as well as by visual inspection. The research findings indicated a significant effect of the presence of water in the process of friction upon the deterioration of composite resistance to abrasion with regard to dry friction. The long-term impact of rapid cyclic temperature changes (temperature difference: from −56.5 °C to +60 °C) and a combined effect of UV-A (0.83 W/m2), along with condensation of vapor and an increased ambient temperature (above 50 °C), influenced an improvement in resistance to abrasive wear. The environment of thermal shocks diminished abrasive wear to a much smaller extent than after exploitation in an environment of weathering but both environments contributed to the degradation of the surface layer. Additionally, the environment with UV-A radiation resulted in exposure of the composite reinforcement already after four months of environmental impact.