Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2021
Status:
Autorzy: Müller Miroslav, Rudawska Anna, Tichy Martin, Kolář Victor, Hromasová Monika
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 20
Strony: 223 - 228
Web of Science® Times Cited: 5
Scopus® Cytowania: 5
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 sierpnia 2020
Abstrakty: angielski
A huge amount of waste comes into being from tyres which cannot already be used for their purpose. There are many ways how to utilize this waste but material recyclation is a priority. Waste tyre rubbers can be processed into a form of granulate which can be used into polymeric composite materials. This research deals with possibili-ties of tyre waste composite material utilization in areas distinguished for wear. The aim of the research was an assessment of a usage possibility of rubber powder (RP) coming into being from tyre recyclation process as a filler into a thermosetting matrix from firm Havel Composite applied into composite boards made by a vacuum infu-sion. The research focused on an evaluation of wear by friction against loosely fixed abrasive particles according to GOST 23.208-79, hardness and interaction of the matrix and the reinforcement by means of SEM analysis of the polymeric composite materials reinforced with waste microparticles arisen from tyre recyclation process. Research results proved a positive influence of the filler on the improvement of the wear resistance depending on the size of active rubber powder.