Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Generation of wear resistant coatings on timing gear system's element in diesel engine
Autorzy: Weroński Andrzej, Zwierzchowski Maciej
Rok wydania: 2006
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 27
Strony: 1260 - 1264
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W pracy przedstawiono podstawowe zagadnienia budowy elementów górnozaworowych układów rozrządu silników ZS (rys1). Przedmiotem badań były dwustronne dźwigienki zaworowe silnika D 2156 HM6U. Omówiono budowę warstwy wierzchniej stopki dźwigienki zaworowej jak również problemy eksploatacyjne omawianych elementów. Przedstawiono złożoność zjawisk zachodzących podczas pracy układu rozrządu jak również przedstawiono wyniki obliczeń analitycznych charakteryzujących pracę dźwigienek zaworowych (rys 3 i 4). Zużycie dźwigienek zaworowych ma istotny wpływ na prace całego silnika i w przypadku nadmiernego zużycia tych elementów pogorszeniu ulegają parametry techniczne silnika spowodowane niedostatecznym napełnianiem i opróżnianiem przestrzeni cylindrów, jak również powstanie sił o charakterze udarowym które w dużym stopniu przyspieszają proces dekohezji omawianych elementów. Kolejna część pracy zawiera wyniki badań mikroanalizy rentgenowskiej EDS (tablica 1-3 i rys. 6,7,9,10 i 12-14) i badań mikroskopowych skaningowych przeprowadzony na mikroskopie LEO 1430 VP (rys. 5,8,11). Badania były przeprowadzone na cieplnie wytworzonych powłokach na powierzchni stopek dźwigienek zaworowych z materiałów na osnowie niklu : Deloro Alloy 35, Colmonoy 43, jak również PMNiCr55G. Omówione stopy na osnowie niklu Deloro Alloy 35, Colmonoy 43 posiadają dużą odporność na zużycie adhezyjne dzięki występowaniu w obszarach międzydendytycznych wydzieleń o dużo większej twardości niż dendryty roztworu stałego niklu.
This article presents problems of wear resistance of diesel engine elements(pic 1.). It presents the results of preliminary tests. The models engine D 2156 HM6U valve rockers were the object of test. This article presents technology of rebuilding and hard surfacing of diesel engine elements. This article also presents results of measurements of quantility of wear of valve rockers where it mating with valve and the change of valve clearance of tested valve rockers in function of mileage (pic. 3 and 4). Wear of valve rockers exert influence on work of diesel engine. If wear of valve rockers exeed a limit then in timing gear system appears percuscive forces. This forces speed up of wear of all timing gear system elements. Next part of article presents EDS roentgen analysis (Tab 1-3 and pic.6,7,9,10 and 12-14) and scannings microscope tests. Model of microscope is LEO 1430 VP(pic. 5,8,11). Deloro Alloy 35, Colmonoy 43, and PMNiCr55G nickel based alloys was object of the tests. Deloro Alloy 35, Colmonoy 43 has big wear resistance becouse among dendrite it has components which has higer hardnes than dendrites of nickel solid solution.