Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2021
Status:
Autorzy: Piotrowska Katarzyna, Piasecka Izabela, Bałdowska-Witos Patrycja, Kruszelnicka Weronika, Tomporowski Andrzej
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 20
Wolumen/Tom: 10
Numer artykułu: 7015
Strony: 1 - 25
Impact Factor: 2,679
Web of Science® Times Cited: 20
Scopus® Cytowania: 24
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 9 października 2020
Abstrakty: angielski
Car tire manufacturing can be the cause of numerous environmental hazards.Harmful emissions from the production process are an acute danger to human health as well as theenvironment. To mitigate these unwanted consequences, manufacturers employ the eco-balanceanalysis at the product designing and development stage, when formulating general developmentstrategies, and increasingly when investigating the entire product lifecycle management process.Since the negative effects of products are considered in a broader range of implications, it has becomenecessary to extend the traditional scope of analytical interest onto the production, use, and end-of-lifestages. This work investigates the manufacturing of passenger car tires executed with traditionaland modern manufacturing technologies. The Life Cycle Assessment (LCA) of tires reported inthis study involved three LCA methods: Eco-Indicator 99, Cumulative Energy Demand (CED) andthe scientific assessment methods developed by the Intergovernmental Panel on Climate Change,Global Warming Potential (IPCC). LCA as a tool for environmental analysis can be carried out forthe entire life cycle or its individual phases. The implementation of the work made it possible todemonstrate that as a result of the identification of the main sources of negative impacts, it is possibleto propose ways to minimize these impacts in the car tire manufacturing process. The results indicatethat the most damaging impact is the depletion of natural resources, which play a key role in theproduction process of car tires.