Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Hejwowski Tadeusz
Rok wydania: 2006
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 11-12
Wolumen/Tom: 80
Strony: 1326 - 1330
Impact Factor: 0,834
Web of Science® Times Cited: 26
Scopus® Cytowania: 25
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Performance of Fe-, Ni- and Co-based alloys was evaluated in sliding wear and in the impact wear tests to simulate wear of valves and valve inserts in internal combustion engines. From the SEM investigations adhesive wear was confirmed by metal transfer between rubbing surfaces while surface deformation testify to abrasive wear. It was found that oxides formed on the surface prevented direct metal-to-metal contact and reduced the coefficient of friction thereby reducing wear. A comparison of wear resistances of Fe, Ni- and Co-based alloys used as hardfacings were given. It is also shown that Ni–Co alloys with Ni-alloy content between 40.4 and 64.3 have a considerable potential, they reveal above 2 times higher wear resistance than plasma-deposited cobalt alloy.