Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Woszuk Agnieszka, Wróbel Michał, Bandura Lidia, Franus Wojciech
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 21
Wolumen/Tom: 14
Strony: 1 - 14
Impact Factor: 3,623
Web of Science® Times Cited: 16
Scopus® Cytowania: 19
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded by the National Centre for Research and Development of Poland grant number LIDER/5/0013/L-9/17/NCBR/2018.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 7 listopada 2020
Abstrakty: angielski
Brick debris is one of the main construction wastes obtained from demolition of buildings.However, this material can be successfully used in the recycling process. The purpose of the studywas to determine the brick dust addition effect on asphalt surface service life. An asphalt concretereference mix was designed for bonding layer and prepared using a Marshall compacting device.In addition, three mixes with combined lime-brick filler were prepared as well as one mix containingonly brick filler. The samples were tested for their volumetric properties—density, bulk density,air void content, resistance to water and frost and stiffness modulus with varying test temperatures.It was found that 25% of brick dust addition to the filler did not considerably change the propertiesof the tested samples, while in the case of 50% filler the replacement stiffness and frost resistancedecrease; however, the minimum required value is maintained. It can be concluded that the limefiller can be replaced with up to 50% of brick dust without a negative impact on the properties ofasphalt mix. The proposed solution fits into the idea of sustainable development indicating a way ofbrick debris management.