Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Influence of lubricity of fuels on the process of wearing of the injection equipment in diesel engines
Autorzy: Gil Leszek, Pieniak Daniel, Ignaciuk Piotr, Ogrodnik Paweł
Rok wydania: 2012
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 9
Strony: 2433 - 2439
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Paliwa stosowane do zasilania silników ZS oprócz podstawowej funkcji jaką jest dostarczanie energii pełnią równieŜ funkcję oleju smarującego. W tym zakresie najważniejszym zadaniem jest smarowanie par precyzyjnych aparatury wtryskowej. W artykule przedstawiono techniczne możliwości wpływania na smarność biopaliw i przedstawiono rezultaty badań zużyciowych materiału stosowanego na elementy par precyzyjnych pomp wtryskowych. Do badań zużyciowych na tribometrze wykorzystano stal ŁH 15 czynnikiem smarującym było biopaliwo o różnej smarności i olej napędowy. Przy ocenie porównawczej zużycia wykorzystano profilometr stykowy. Celem badań było określenie wpływu smarności biopaliwa i oleju napędowego na zużycie aparatury wtryskowej silnika.
Fuels applied in diesel engines apart from a basic function such as providing energy, also act as lubricating oil. In this scope the most important task is lubrication of the injection pumps. In this paper technical possibilities of influencing lubricity of biofules are presented, as well as results of the studies on wear properties of the material used for the injection pumps components. For the study of wear properties by tribometer, bearing steel 1.3505 was used with biofuel of different lubricity and diesel fuel as lubricating agents. For a comparative analysis of wearing a contact profilometer was applied. The objective of the studies was to determine the influence of biofuel and diesel oil lubricity on the wearing process of the engine injection pumps.