Status: |
|
Autorzy: |
Koszałka Grzegorz,
Guzik Mirosław,
Niewczas Andrzej
|
Rok wydania: |
2006 |
Wersja dokumentu: |
Drukowana
|
Elektroniczna
|
Język: |
angielski
|
Numer czasopisma: |
3 |
Wolumen/Tom: |
13 |
Strony: |
147 - 153
|
Bazy: |
BazTech |
Efekt badań statutowych |
NIE
|
Materiał konferencyjny: |
NIE |
Publikacja OA: |
NIE |
Abstrakty: |
angielski
|
polski
|
|
The paper presents a mathematical model of the compression ring movements and twist in the piston groove. The
twist of the ring results from the moment of forces acting on the ring. In the model following forces are considered:
force of gas pressure, oil squeezing, friction, asperity contact and inertia. Pressure in oil film is calculated with the
use of Reynolds equation. Asperity interactions are calculated with the use of the model developed by Greenwood and
Tripp. The wear of the ring side and piston flank are also considered. Adopted in the model scheme of forces and
pressures acting on the compression ring is shown in Fig. 1. The model is to be a sub-model for previously developed
piston-rings-cylinder kit model [2], which has not taken this phenomena into consideration. Taking into account the
twists of the rings and wear of its side surfaces will enable a better prediction of the ringpack performance and so the
engine blowby and oil consumption.
|
|
W artykule przedstawiono matematyczny model skręceń pierścienia tłokowego w rowku pierścieniowym tłoka.
Skręcenia pierścieni są wynikiem momentów sił działających na pierścień. W modelu rozważono następujące siły: siła
ciśnienia gazów, siła pochodząca od wyciskania filmu olejowego, siła kontaktu pomiędzy chropowatościami
współpracujących powierzchni oraz siła bezwładności. Przyjęty w modelu układ sił i ciśnień działających na pierścień
uszczelniający przedstawiono na rys. 1. Ponadto w modelu uwzględniono zużycie bocznych powierzchni pierścienia i
rowka pierścieniowego. Przedstawiony model jest podmodelem poprzednio rozwijanego modelu zespołu tłokpierścienie-cylinder, w którym nie uwzględniono tych zjawisk. Uwzględnienie skręceń pierścieni pozwoli lepiej
przewidywać zachowanie pakietu pierścieni, w szczególności wpływ skręceń statycznych i zużycia elementów na
przemieszczenia pierścieni w rowkach, wartość przedmuchów spalin do skrzyni korbowej i zużycie oleju silnikowego.
|