Aerodynamic Characteristics of the X-Tail Stabilizer in a Hybrid Unmanned Aircraft
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
70
Lista 2021
Status: | |
Autorzy: | Czyż Zbigniew, Karpiński Paweł |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2020 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 4 |
Wolumen/Tom: | 19 |
Strony: | 631 - 642 |
Impact Factor: | 3,225 |
Web of Science® Times Cited: | 5 |
Scopus® Cytowania: | 10 |
Bazy: | Web of Science | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 4 grudnia 2020 |
Abstrakty: | angielski |
The paper presents the results of the numerical calculation of the flow around hybrid unmanned aircraft with X-tail stabilizers. This aircraft design is an innovative combination of a gyroplane and amulti-rotor. The aerodynamic properties of the two-part X-tail stabilizer were analysed. The aerodynamic forces and moments on this element of the aircraft were specified from the CFD simulation calculations for the defined values of the angle of attack and the slip angle, and particular attention was paid to the differences between the upper and lower parts of the stabilizer. In addition, the turbulence kinetic energy on the surface of the vortex core region wereanalysedto conduct aqualitative and quantitative analysis of energy losses in flow, resulting from local separation and vortices. The obtained results allow for conducting further aerodynamic comparative analyseson other types of stabilizers. |