Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Mikulski Maciej, Ambrosewicz-Walacik Marta, Duda Kamil, Hunicz Jacek
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 148
Strony: 739 - 755
Impact Factor: 8,001
Web of Science® Times Cited: 28
Scopus® Cytowania: 35
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Biofuels are one of the short-term alternatives for reducing the well-to-wheel greenhouse gas footprintof transport. In the framework of compression-ignition engine fuels. This study investigates the feasi-bility of using cold-pressed rapeseed oil as a biocomponent, admixed with distilled tyre pyrolytic oil, asan energy-efficient alternative to commonly considered methyl ester-based mixtures in diesel fuel.Selected ternary and binary fuel blends are subjected to engine tests. Their scope covers 80% of theengine map and aims at identifying tradeoffs between fuel composition, engine performance andemissions. The results show that fuel mixtures containing a large fraction of rapeseed oil (up to 55% byvolume) can be effectively combusted when pyrolytic oil distillate is introduced as the additive. Thedeterioration in brake efficiency for such fuel does not exceed 1.2% with respect to diesel baseline. At thesame time, the results are superior in terms of both efficiency and emissions when compared to FAME-based biodiesel. Finally, with indicated efficiencies on a similar level as the diesel baseline, suggestingimproved burning rate with pyrolytic oil addition, the study identifies parasitic losses in fuel injectionequipment as a significant contributor to the overall efficiency penalty for the examined ternarymixtures.