Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
From transformation to globalization. The role of managers in the development of polish entrepreneurship
Autorzy: Rakowska Anna
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Strony: 9 - 32
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Celem publikacji jest pokazanie roli polskich menedżerów2 w 20-letnim okresie rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, tj. od momentu powstania gospodarki rynkowej do chwili obecnej. Opisano pięć faz rozwoju przedsiębiorczości. W każdej z nich wymieniono kluczowe kompetencje przedsiębiorstw oraz menedżerów, które umożliwiły im rozwój i przetrwanie. Postawiono tezę: wraz z postępującą globalizacją i informatyzacją rośnie rola przedsiębiorczości jako czynnika przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, w rezultacie zmienia się rola menedżerów. Dawni kierownicy przeszli drogę od najemnych nadzorców do menedżerów-przedsiębiorców, a dawni „prywaciarze” stali się przedsiębiorcami-menedżerami.
Th e aim of the publication is to underline the role of Polish managers in the time of 20 years of development of Polish entrepreneurship i.e. from the beginning of the market economy to the present day. Th ere have been described fi ve phases of entrepreneurship development. In each phase key organizational and managerial competences needed for survival and development have been listed. According to the thesis of this publication, growing globalization and digitalization has made entrepreneurship a key factor in the company’s competitive advantage, which resulted in the change of managerial role. For-mer supervisors from state companies has become managers and entrepreneurs, and small business entrepreneurs become managers.