Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Resistance of carbon-epoxy laminates to low-velocity impact
Autorzy: Jakubczak Patryk, Bieniaś Jarosław, Dragan Krzysztof
Rok wydania: 2012
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 205 - 209
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Laminaty epoksydowo-węglowe są nowoczesnymi materiałami konstrukcyjnymi stosowanymi przede wszystkim w technice lotniczej z uwagi na wysokie właściwości mechaniczne w odniesieniu do gęstości. W czasie eksploatacji poza własnościami wytrzymałościowymi duże znaczenie ma także odporność na udarowe uderzenia skupione (impact), w tym uderzenia udarowe przy niskich prędkościach. Przy dostatecznie niskich energiach następuje utrata spójności wewnątrz struktury w postaci delaminacji niewidocznych przy ocenie makroskopowej elementów. W pracy przedstawiono badanie odporności na uderzenia przy niskich energiach laminatów epoksydowo-węglowych o różnych układach włókien, wytworzonych metodą autoklawową z jednokierunkowej taśmy preimpregnowanej. Zastosowano energie uderzenia w zakresie 1,5-5 J. Wyznaczono wykres zmian siły w czasie uderzenia, siłę maksymalną oraz siłę inicjacji utraty spójności kompozytu. Ponadto wyznaczono obszar zniszczenia ultradźwiękową metodą echa. Zauważono, że układy jednokierunkowe charakteryzują się niską odpornością na uderzenia. Układy wielokierunkowe w mezo- i makro- skali cechują się odpornością na udarowe uderzenia skupione w zakresie zastosowanych energii, jednak często tracą wewnętrzną spójność poprzez powstawanie delaminacji. Ponadto wraz ze wzrostem energii uderzenia wzrasta obszar zniszczenia w laminatach epoksydowo-węglowych.
Carbon-epoxy laminates are modern construction materials used primarily in aerospace due to high mechanical properties in relation to density. During operation, besides strength properties great importance has resistance to impact, including the low-velocity impact. With sufficiently low energies of impact loss of cohesion inside structure is created in the form of delaminations which are invisible in the macroscopic assessment of elements. The laminates response to low velocity impact of carbon-epoxy laminates using hemispherical tipped impactor (diameter 38.1 mm) were analyzed. Laminates with different layers configurations were manufactured by autoclave method with unidirectional prepreg tapes. Impact energies in the range 1.5-5 J were applied. Diagram of changes of force at the time were determined, maximum and also first crack initiation forces. Furthermore impact damage zone was designated with ultrasonic methods. It was noted that unidirectional layouts have no practical impact resistance. multidirectional systems in meso- and macro-scale is characterized by resistance to impact the energy used, but often lose their internal cohesion in the form of delaminations. Moreover, with increasing impact energy is increasing generated damage area.