Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Zieliński Wojciech
Rok wydania: 2012
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 95
Strony: 89 - 92
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
High-speed motors are mainly used in the bearing, precision engineering and textile industries. In Poland, only one-off motors of this kind are produced. The developing high-speed technologies encouragework towards implementation of the production of high-speed motors for a suitable range of power, rotationalspeed and rotational speed regulation.Most of the operations performed during the production of rolling bearings are grinding operations. For thisoperation to be carried out in a precise manner, it is necessary to provide a grinding wheel with a peripheralspeed of several dozen meters per second, which corresponds to 12 to several hundred thousand revolutionsper minute. The basic components of grinders are high-speed asynchronous squirrel-cage motors, which have different characteristic properties than classic motors supplied with power-line frequency. Also aboratorytesting of those motors is done in a different way. They are supplied from motor or thyristor frequency converterswith a voltage of 200 ÷ 2000kH . The problem of loading a high-speed motor under laboratoryconditions follows from the difficulty of mechanically coupling it to the test bench. In this article, an attempt was made to choose a simple, classical motor loading method for high-speed motorsusing known types of mechanical, electromagnetic and electrodynamic brakes.