Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Krzyżak Aneta, Kosicka Ewelina, Szczepaniak Robert
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 24
Wolumen/Tom: 13
Numer artykułu: 5735
Strony: 1 - 15
Impact Factor: 3,623
Web of Science® Times Cited: 9
Scopus® Cytowania: 14
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The scientific work was carried out at the Military University of Aviation within the framework of the project “Analysis of the tribological properties of polymer composites used in aviation, exposed to surface layer wear” No. GB/5/2018/209/2018/DA financed by the Ministry of National Defense of Poland in the years 2018–2022.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 16 grudnia 2020
Abstrakty: angielski
The subject of the research is a polymer composite with a matrix base of epoxy resin L285 cured with H285 hardener, and a physical modifier of friction in the form of alundum. The article presents an analysis of findings of tribological examinations. The authors evaluated the influence of the modifier properties in the form of alundum, i.e., mass share and grain size, on the abrasive wear of a composite, defined as loss of weight as well as on roughness parameters and selected mechanical properties. The tribological examinations have been extended by measurements of hardness and density of the prepared composites. The obtained results of tribological examinations showed an increase in the average value of weight loss in relation to the loss of sample weight loss between the cycles. The influence of both the grain size and the mass percentage share of alundum upon the increase in the longitudinal modulus of elasticity was also observed. On the basis of the obtained results, it was found that alundum of grain sizes equal to F220 and F240 exerted the best influence on the reduction of abrasive wear of the tested samples. In the case of F220, it was 14.04% of the average value of the weight loss between the cycles for all percentage shares of the used grains.