Identyfikacja nieciągłości w kompozytowych panelach sandwiczowych z wykorzystaniem mikrotomografii komputerowej
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
The identification of discontinuities in composite sandwich panels using X-ray computed microtomography
|
Autorzy: | Ostapiuk Monika, Bieniaś Jarosław, Jakubczak Patryk, Surowska Barbara |
Rok wydania: | 2012 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Strony: | 93 - 97 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Kompozytowe konstrukcje sandwiczowe są stosowane na szeroką skalę w konstrukcjach lekkich. W lotnictwie wewnątrz paneli stosowane są niemetaliczne struktury sandwiczowe zawierające wypełniacz ulowy Nomex jako standardowy rdzeń. Niektóre z defektów takie jak nieciągłości, pustki lub deformacje w ściankach wypełniacza ulowego mogą powstawać podczas procesu wytwarzania, stąd niezbędna staje się ocena jakości struktury. Nieciągłości w kompozytowych panelach sandwiczowych wykonywanych na pokrycia śmigłowca zostały poddane analizie wykorzystując technikę rentgenowskiej mikrotomografii komputerowej. Szczegółowe obserwacje struktury wykazały obecność nieciągłości w obszarze przejścia z wypełniacza ulowego do laminatu oraz w przekrojach ukośnych wypełniacza. Wydłużone nieciągłości stanowiły powyżej 80% defektów, wykazując tym samym charakter delaminacji. Rozmiar i ilość defektów przekroczył dopuszczalny poziom akceptowalności przyjętej w lotnictwie. | |
Composite sandwich constructions are widely used in various lightweight structures. The non-metallic sandwich structures containing Nomex honeycomb as a standard core are used for interior panels for aircraft. Some defects as discontinuities, voids or deformation of honeycomb walls can be formed during manufacture, so the quality inspection of the structure is necessary. The discontinuities in a composite sandwich panel of helicopter cover were analyzed using X-ray computed microtomography techniques. The detailed observations of the structure showed the discontinuities presence in the area with diagonally cut across honeycomb and in the laminate. Elongated of the discontinuities constitute above 80% of the defects. They have a delamination character. The size and amount of manufacturing defects exceed acceptable limits in aerospace technology. |