Zgadzam się
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
W dobie coraz szybciej rozwijających się społeczeństw i gospodarek
jednym z kluczowych wyzwań stała się ochrona środowiska. Ogromne
znaczenie ma poszukiwanie rozwiązań stanowiących kompromis pomiędzy
rosnącymi potrzebami ludzi a ograniczaniem negatywnego wpływu na otoczenie
podczas ich realizowania. Nieodłącznym elementem życia człowieka jest
konieczność przemieszczania się. Każdy z etapów cyklu istnienia opony
samochodowej stanowi jednak źródło pewnych negatywnych oddziaływań
zarówno na środowisko, jak i zdrowie ludzkie. Producenci opon wprowadzają
coraz więcej innowacyjnych rozwiązań mających na celu zmniejszenie zużycia
paliwa i co za tym idzie – również redukcję emisji szkodliwych substancji do
otoczenia, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej jakości produktu.
Ze względu na swoją budowę, w tym również rodzaj materiałów stosowanych
do wytwarzania opony, stanowi ona obiekt powodujący wiele problemów
podczas zagospodarowania po zakończeniu eksploatacji. W związku z tym,
aspekt ten należy wziąć pod uwagę już na etapie projektowania opony.
Niniejsza monografia podejmuje problematykę środowiskowej oceny cyklu
istnienia dwóch typów opon przeznaczonych dla samochodów osobowych –
wytwarzanej w sposób konwencjonalny (tradycyjny) oraz stanowiącej
innowacyjne rozwiązanie, tzw. opony prośrodowiskowej. W pracy
przedstawiono analizę aktualnego stanu zagadnienia w obszarze wytwarzania,
eksploatacji oraz dostępnych możliwości zagospodarowania opon po
zakończeniu ich użytkowania. W ramach badań wykonano analizę LCA cyklu
istnienia rozpatrywanych obiektów z wykorzystaniem trzech modeli:
Ekowskaźnik 99, CED (Cumulative Energy Demand) oraz IPCC
(Intergovernmental Panel on Climate Change). Wyznaczono poziom
negatywnych oddziaływań zarówno w całym cyklu istnienia opon, jak i w jego
poszczególnych etapach (wytwarzanie, eksploatacja, recykling). Badania
dotyczyły wielkości całkowitych oddziaływań na otoczenie, poziomu emisji do
atmosfery, wody i gleby oraz negatywnego wpływu na zdrowie człowieka,
jakość środowiska i wyczerpywanie zasobów surowców. Ponadto określono
poziom i rodzaje szkodliwych oddziaływań poszczególnych faz cyklu istnienia
opony konwencjonalnej i prośrodowiskowej, z uwzględnieniem możliwości
zagospodarowania poużytkowego ich tworzyw, materiałów i elementów
w formie recyklingu.
Na podstawie uzyskanych wyników, a w szczególności dzięki identyfikacji
głównych źródeł negatywnych oddziaływań, możliwym stało się sformułowanie
zaleceń oraz wytycznych, mających na celu innowacyjne, bardziej
prośrodowiskowe sterowanie cyklem istnienia analizowanych typów opon
samochodowych.
In the era of ever faster developing societies and economies, environmental
protection has become one of the key challenges. It is of great importance to
look for solutions that constitute a compromise between the growing needs of
people and limiting the negative impact on the environment during their
implementation. An inherent element of human life is the need to move.
However, each stage of the life cycle of a car tire is the source of some negative
impacts both on the environment and human health. Tire manufacturers are
introducing more and more innovative solutions aimed at reducing fuel
consumption and, consequently, also reducing the emission of harmful
substances to the environment, while maintaining the appropriate product
quality. Due to its structure, including the type of materials used to manufacture
the tire, it is an object that causes many problems in post-use development.
Therefore, this aspect should be taken into account already at the tire design
stage.
This paper deals with the issue of the environmental assessment of the life
cycle of two types of tires intended for passenger cars – conventional
(traditional) and an innovative solution – the so-called pro-environmental tire.
The paper presents an analysis of the current state of the issue in the area of
production, use and available options for tire management after the end of use.
As part of the research, an LCA analysis of the life cycle of the considered
objects was performed using three models: Eco-indicator 99, CED (Cumulative
Energy Demand) and IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change). The
level of negative impacts was determined both in the entire life cycle of tires and
in its individual stages (production, operation, recycling). The research
concerned the size of the total environmental impacts, the level of emissions to
the atmosphere, water and soil, and the negative impact on human health, the
quality of the environment and the depletion of raw materials. In addition, the
level and types of harmful effects of individual phases of the life cycle of a
conventional and pro-environmental tire were determined, taking into
consideration the possibility of post-consumer recycling of their materials and
components.
Based on the obtained results, and in particular due to the identification of
the main sources of negative impacts, it became possible to formulate
recommendations and guidelines aimed at innovative, more pro-environmental
control of the life cycle of the analyzed types of car tires.