Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
200
Lista 2021
Status:
Autorzy: Syta Arkadiusz, Czarnigowski Jacek, Jakliński Piotr
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 174
Numer artykułu: 108982
Strony: 1 - 10
Web of Science® Times Cited: 11
Scopus® Cytowania: 13
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The project/research was financed in the framework of the project Lublin University of Technology-Regional Excellence Initiative, funded by the Polish Ministry of Science and Higher Education (contract no. 030/RID/2018/19).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The aim of research was to detect the misfire of individual cylinders of the Rotax 912 ULS aircraft engine based on engine vibration signals. Vibrations were recorded in three direction, and their time series subject to linear frequency analysis and non-linear recurrence analysis. The greatest vibration difference between a fully operational engine and the engine with one piston off was observed along the piston movement axis (Y-axis). With one cylinder off, the dynamic response of the engine changed in both linear and non-linear manner. Based on the spectral value of the power amplitude of two selected frequencies, a linear indicator describing the vibration level was developed. The values of non-linear indicators were calculated on the basis of the periodicity of the engine operation. Both methods proved capable of qualitatively detecting the fact of misfires in various cylinder configurations. Used in combination, they enable user to identify the defective cylinder.