Analysis of the influence of gear tooth friction on dynamic force in a spur gear
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
40
Lista 2021
Status: | |
Autorzy: | Jedliński Łukasz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2021 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Wolumen/Tom: | 1736 |
Numer artykułu: | 012011 |
Strony: | 1 - 17 |
Scopus® Cytowania: | 4 |
Bazy: | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | TAK |
Nazwa konferencji: | V International Conference of Computational Methods in Engineering Science |
Skrócona nazwa konferencji: | CMES 2020 |
URL serii konferencji: | LINK |
Termin konferencji: | 23 listopada 2020 do 26 listopada 2020 |
Miasto konferencji: | Lviv |
Państwo konferencji: | UKRAINA |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 25 stycznia 2021 |
Abstrakty: | angielski |
The main objective of this paper is to investigate the influence of tooth friction on the dynamic force of the gearbox. This is one of the most insignificantlyinvestigated aspects of the gearbox work, despite both experimental and theoretical research conducted. For this reason,it is not entirely possible to establish the friction force determining the friction coefficient due to the complexity of the process. Currently,various approaches are taken in calculating dynamic models, among others excludingfriction, Coulomb models, models in which the value of the friction coefficient depends on the sliding velocity,and the application of complex elastohydrodynamic models. Due to such different approaches,it was decided to examine the influence of tooth friction on the dynamic force for the stationary work conditions of the gearbox. Moreover, a new gear tooth friction model was developed, based on the Coulomb model of friction and rolling friction. The results were obtained forfour friction models and, in the fifth case, without including it. Furthermore,the influence of torsional vibration on the friction lever arm was analysed. |