Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
40
Lista 2021
Status:
Autorzy: Dubeński Kamil, Czarnigowski Jacek, Durakiewicz Piotr, Szewc Szymon
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 1736
Numer artykułu: 012057
Strony: 1 - 11
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: V International Conference of Computational Methods in Engineering Science
Skrócona nazwa konferencji: CMES 2020
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 23 listopada 2020 do 26 listopada 2020
Miasto konferencji: Lviv
Państwo konferencji: UKRAINA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 25 stycznia 2021
Abstrakty: angielski
The article presents the results of testbed research of Horizon H-300 PEM Fuel Cell. It is a Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell (PEMFC) which reaches 300 Watt output power. It is a power source for hyper-light prototype vehicles taking part in the Shell Eco-Marathon competition. The aim of the research was to develop the load characteristics of aPEM type cell. The tests were carried out in a steady state of operation and included developing the characteristics of the output voltage concerning the load current. The current load was carried out by a programmable electronic load with the ability to accurately determine the load current. It also allows for measuring the output voltage. The tests were carried out in the load current range 0.2 -7A, which is a significant range of the cell’s operating parameters which is used in the vehicle. During the tests, hydrogen consumption was also measured at individual points of the cell’s operation using a flow meter. This has also allowed the development of the characteristics of fuel consumption and power generated by the cell. The developed characteristics are presented in this article. A linear characteristic of power and fuel consumption in the function of the current loading on the cell was obtained for practically the whole range of the tested loads. Also, the specific fuel consumption is linearly dependent on the load power, and the lowest values (in the example the highest efficiency) were obtained at the lowest value of load power.