Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Sadowski Tomasz, Golewski Przemysław, Craciun Eduard-Marius
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Arkusze wydawnicze: 0,5
Język: angielski
Wolumen/Tom: 258
Numer artykułu: 113375
Strony: 1 - 9
Impact Factor: 6,603
Web of Science® Times Cited: 4
Scopus® Cytowania: 4
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The strength and impact resistance of hybrid polymer matrix composites (HPMCs) made of PMCs and elastomer layers (ELs) are significantly influenced by internal structure and manufacturing technology. The paper proposes integration of two ELs, evenly spaced in relation to neutral axis, in three cross-section configurations. Elastomer layers (Kraibon, Kraiburg Company) were integrated between the layers of carbon epoxy prepreg (EP121-C20-45). Corresponding pure PMCs without two ELs were used as reference material. Description of dynamic response of the HPMCs under low velocity impact is the aim of the paper. 3-point bending (3-PB) tests were performed for the HPMCs using the drop tower Instron Ceast 9350 to assess transverse impact bending strength for out-of-plane loading and dynamic fracture toughness for in-plane loading. The maximum forces required to initiate fracture processes and the total absorbed energy up to the samples failure were estimated. Application of integrated ELs in HPMCs significantly changed their dynamic material characteristics at low velocity impact, i.e. led to the increase of the absorbed energy about 41% for transverse impact bending and about 168% for in-plane loading in comparison to the PMC.