Badania odporności materiału elementów aparatury paliwowej na zużycie w warunkach smarowania paliwami pochodzenia roślinnego
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Recent research on the wear of fuel supply system elements lubricated with bio-fuels
|
Autorzy: | Gardyński Leszek |
Rok wydania: | 2006 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 4 |
Wolumen/Tom: | 13 |
Strony: | 195 - 200 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | angielski | polski |
The paper presents selected results of the research on the wear of the metal elements of a diesel engine fuel supply system operating on green bio-mass fuels. The tests were conducted on a dedicated facility following a new, original methodology. Several bio-fuels were tested, including the rapeseed oil and various mixtures of the rapeseed oil and the standard diesel oil. The test results show significant differences in lubricating properties of bio-fuels. A stand used in described research for determining of the lubricating characteristics and resistance of materials on wear, example surfaces of samples after test cycles and a way of the qualification area surface of the trace interaction, characteristics of tested vegetable oils and dependence of parameters of friction and wear of samples are introduced among other things in the paper. Performed tests showed that refined oils vegetable did not cause inclinations for enlarging wear oiled with them elements in conditions of performed tests, pure rapeseed oil in the temperature of the test (60oC) shows nearing abrasive proprieties in comparison to tested diesel oil, at the visibly lower coefficient of friction. Tested mixtures of the rapeseed oil with diesel oil showed slightly elevated inclination for wear oiled with them samples | |
W referacie przedstawiono wybrane wyniki badań odporności na zużycie ścierne materiałów metalowych, stosowanych w budowie aparatury paliwowej silników wysokoprężnych, w warunkach smarowania paliwami pochodzenia roślinnego. Badania wykonano na zbudowanym w ramach projektu badawczego stanowisku, przy uĪyciuoryginalnej metodyki. Badania prowadzono przy użyciu różnych rodzajów olejów pochodzenia roślinnego. Szczególną uwagę poświęcono olejowi rzepakowemu i jego mieszankom z olejem napędowym. Uzyskano ciekawe wyniki, stwierdzając wyraźne różnice we własnościach smarnych badanych czynników W artykule przedstawiono między innymi stosowane w opisywanych badaniach stanowisko do określania właściwości smarnych i odporności materiałów na zużycie, przykładowe powierzchnie próbek po cyklu badawczym i sposób określenia pola powierzchni śladu współpracy, charakterystyki badanych olejów roślinnych oraz zależność parametrów tarcia i zużycia próbek. Przeprowadzonych badania wykazały, że rafinowane oleje roślinne nie powodują skłonności do zwiększonego zużycia smarowanych nimi elementów w warunkach prowadzonych prób, czysty olej rzepakowy w temperaturze testu (60ºC) wykazuje zbliżone właściwości ścierne w porównaniu z badanym olejem napędowym, przy wyraźnie niższym współczynniku tarcia. Badane mieszanki oleju rzepakowego z napędowym wykazywały nieznacznie podwyższoną skłonność do zużywania smarowanych nimi próbek. |