Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Różyło Patryk, Wysmulski Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 262
Numer artykułu: 113597
Strony: 1 - 17
Impact Factor: 6,603
Web of Science® Times Cited: 30
Scopus® Cytowania: 38
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
In the presented paper, the phenomenon of failure of axially compressed thin-walled composite structures with channel shape was analysed. The tested thin-walled structures were made of CFRP composite using the autoclave method. In the research, experimental tests on actual columns and advanced numerical calculations using the finite element method were conducted. The numerical calculations were carried out in the ABAQUS® software. The axial compression tests of thin-walled structures made of composite materials were conducted in the full load range, taking into account the failure phenomenon. During the experimental tests, post-critical equilibrium paths were recorded with the simultaneous recording of acoustic emission signals. This approach made it possible to carry out further analysis of the failure of the composite material. Numerical simulations were conducted using progressive failure analysis (PFA), based on the damage initiation (Hashin’s criterion) and the damage evolution (energy criterion). Additionally, the cohesive zone model (CZM) was used in numerical studies. A measurable effect of the conducted numerical research was the analysis of the failure phenomenon in the context of progressive failure analysis (PFA) and the delamination phenomenon accompanying the loss of load capacity (CZM), which was the main novelty in relation to the current works in the literature on the subject. The obtained results of the numerical tests showed a high compliance with the results of the experimental studies