Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Warianty tytułu:
The problem of car combustion engine durability prognosis
Autorzy: Niewczas Andrzej, Droździel Paweł
Rok wydania: 2005
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 203 - 211
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Prognozowanie trwałości samochodowego silnika spalinowego wymaga więc opracowania stochastycznych modeli proces zużywania tribologicznego elementów zespołu TPC. Artykuł prezentuje syntetyczne wyniki wieloletnich komplementarnych badań jakości produkcji i przebiegu eksploatacji samochodowych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Badania te, połączone ze stanowiskowymi ocenami zużywania elementów silnika umożliwiły identyfikację weryfikację parametrów modelu stochastycznego na przykładzie silników stosowanych w samochodach produkcji krajowej STAR i LUBLIN.
It is generally accepted that the state of piston-rings-cylinder assembly determines technical condition of the whole engine. Piston-cylinder assembly clearance can be an indicator of the piston-rings-cylinder assembly technical state. It is calculated as a difference of the cylinder liner outside and inside diameter. The systematic growth of piston-cylinder assembly clearance, when the engine works, is caused by the trybological wear process which proceeds mostly on the cylinder liner bearing surface. This process depends on many random factors such as: construction materials property, non-recurrence, variation of production accuracy, differences in production batches, applied operating fluids and changeable service conditions. So car combustion durability forecasting needs formulating some stochastic models of the trybological wear of piston-rings-cylinder assembly elements. This article presents the comprehensive results of many years' complex research of car diesel engine operating and production quality. This research, connected with stand estimations of engine elements wear, made possible the identification and classification of stochastic model parameters, taking engines using in Polish cars STAR and LUBLIN as an example.