Edukacyjne aspekty popełniania błędów przez uczniów
Fragment książki (Rozdział w monografii)
MNiSW
20
Poziom I
Status: | |
Autorzy: | Kuliński Bartosz, Gandzel Agnieszka |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Strony: | 104 - 110 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 28 grudnia 2020 |
Abstrakty: | polski |
W potocznym rozumieniu błędom przypisuje się negatywne konotacje. Często odwołujemy się do wyrażeń typu: „pokutować za błędy”, „wybaczać błędy”. Pojęcie to krąży w życiu codziennym każdego człowieka. Szachiści na swoich pomyłkach uczą się i doskonalą swoje schematy, riposty czy myślenie strategiczne. W firmie zaś przełożeni rozdają upomnienia, a czasem także pozwalają ponieść ciężką torbę zwaną „konsekwencjami”. Każdy człowiek stara się unikać popełniania błędów, by nie ponosić owych konsekwencji, nie jawić się innym jako osoba niekompetentna, nieudolna. Jednakże popełnianie błędów ma duże znaczenie w procesie uczenia się. Dzięki nim otrzymujemy informację zwrotną, zauważamy nad czym powinniśmy popracować, poświęcić więcej czasu na przemyślenie podejmowanej decyzji. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie istoty błędów,znaczenia popełniania ich w procesie uczenia się,jak również sposobów kierowania uczniami ku akceptacji omyłek i wyciągania z nich wniosków.Uczniom często trudno zauważyć różnicę między„popełniłem błąd”a„jestem do niczego”.Utożsamianie błędów z byciem„nieudacznikiem”utrudnia podejmowanie ryzyka i uczenie się na własnych błędach,a przecież„błądzić jest rzeczą ludzką”.Kiedy uczniowie zaczynają postrzegać błędy jako okazję do nauki,otwierają się na trwalsze relacje z innymi ludźmi,lepiej się uczą i rzadziej kłamią.Sprzyja temu poczucie bezpieczeństwa i akceptacji dla popełnianych błędów.Dlatego warto uwrażliwiać uczniów,że błędy są nieodzowną częścią procesu nauki. |