Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Kuliński Bartosz, Gandzel Agnieszka
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Strony: 104 - 110
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 28 grudnia 2020
Abstrakty: polski
W potocznym rozumieniu błędom przypisuje się negatywne konotacje. Często odwołujemy się do wyrażeń typu: „pokutować za błędy”, „wybaczać błędy”. Pojęcie to krąży w życiu codziennym każdego człowieka. Szachiści na swoich pomyłkach uczą się i doskonalą swoje schematy, riposty czy myślenie strategiczne. W firmie zaś przełożeni rozdają upomnienia, a czasem także pozwalają ponieść ciężką torbę zwaną „konsekwencjami”. Każdy człowiek stara się unikać popełniania błędów, by nie ponosić owych konsekwencji, nie jawić się innym jako osoba niekompetentna, nieudolna. Jednakże popełnianie błędów ma duże znaczenie w procesie uczenia się. Dzięki nim otrzymujemy informację zwrotną, zauważamy nad czym powinniśmy popracować, poświęcić więcej czasu na przemyślenie podejmowanej decyzji. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie istoty błędów,znaczenia popełniania ich w procesie uczenia się,jak również sposobów kierowania uczniami ku akceptacji omyłek i wyciągania z nich wniosków.Uczniom często trudno zauważyć różnicę między„popełniłem błąd”a„jestem do niczego”.Utożsamianie błędów z byciem„nieudacznikiem”utrudnia podejmowanie ryzyka i uczenie się na własnych błędach,a przecież„błądzić jest rzeczą ludzką”.Kiedy uczniowie zaczynają postrzegać błędy jako okazję do nauki,otwierają się na trwalsze relacje z innymi ludźmi,lepiej się uczą i rzadziej kłamią.Sprzyja temu poczucie bezpieczeństwa i akceptacji dla popełnianych błędów.Dlatego warto uwrażliwiać uczniów,że błędy są nieodzowną częścią procesu nauki.