Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Szczęsny Piotr
Rok wydania: 2012
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Strony: 119 - 128
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Przedstawiono wykonane w 2011 roku wyniki badań toksycznych składników spalin 313 pojazdów z silnikami o ZI oraz 250 pojazdów z silnikami o ZS, będące kontynuacją rozpoczętego w roku 1996 cyklu badawczego. Wyniki opracowano statystycznie, wykonując wielokryterialne analizy korelacyjne oraz odpowiednie parametryczne testy istotności. Potwierdzono istotnie niższe średnie wskaźniki toksyczności spalin w odniesieniu do badań z lat ubiegłych. Po raz pierwszy przeprowadzono pomiary i analizę tlenków azotu NOx , które mimo stosunkowo niskich stężeń na biegu jałowym (średnio 35ppm), osiągają istotnie wyższe wartości dla tzw. podwyższonego biegu jałowego (średnio 77ppm). Obowiązujące normy spełniło 68% silników o ZI i 90% o ZS. Potwierdzono wysoką korelację udziałów w spalinach CO i HC. Najniższe średnie zadymienie spalin osiągnęły pojazdy z silnikami SDI (0,62 m-1) oraz TDI (1,20 m-1)
The results of the research into the toxic components of exhaust fumes from 313 vehicles with spark ignition engines and 250 vehicles with compression ignition engines are shown, which are a continuation of the research cycle started in 1996. The results were statistically processed with multi-criteria correlation analyses and the appropriate parametric significance tests. Significantly lower rates of exhaust fume toxicity were confirmed in relation to the research carried out in previous years. For the first time the measurements and analysis of nitrogen oxides (NOx), which, despite relatively low concentrations when on idle (35 ppm on average), reach significantly higher values for the so-called high idle speed (77 ppm on average). 68% of positive ignition engines and 90% of spontaneous ignition engines complied with the binding standards. The high correlation of the share of CO and HC in exhaust fumes was confirmed. The lowest smokiness of exhaust fumes was observed in vehicles with SDI engines (0,62 m-1) and TDI engines (1,20 m-1).