Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Szczęsny Piotr
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Strony: 51 - 60
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono analizy wyników badań toksyczności spalin pojazdów osobowych z silnikami o ZI, poddanych standardowym procedurom związanym z okresowymi badaniami technicznymi. Badania wykonano w dwóch niezależnych stacjach diagnostycznych na reprezentatywnych grupach pojazdów liczących w obu przypadkach powyżej 300 pojazdów. Przeprowadzono wielokryterialną analizę uzyskanych wyników, uwzględniającą m.in. rodzaj systemu spalania silnika, układu zasilania, objętość skokową silnika, rodzaj paliwa oraz przebieg pojazdu. Uzyskane wyniki odniesiono do badań wykonanych w latach poprzednich. Wykonano analizę korelacyjną udziałów składników toksycznych spalin oraz parametrów eksploatacyjnych pojazdów, a także, co jest nowością w tym opracowaniu, analizę korelacyjną zależności pomiędzy wybranymi składnikami spalin. Wykazano wysoką współzależność korelacyjną udziałów tlenku węgla oraz niespalonych węglowodorów w spalinach badanych pojazdów. Badania zweryfikowano wykonując parametryczne testy istotności otrzymanych wyników, potwierdzające ich reprezentatywność.
The paper presents the results of the exhaust gases toxicity analysis of the passenger cars with SI engines, under the standard procedures of periodical technical examinations. The study was done in the two independent diagnostic stations, on representative groups of vehicles – more than 300 cars in the each of sample. The multicriterial analysis of the obtained results were used. The results of the study were referenced to the examinations, which were done in the previous years. The novelity of the examinations as above is also correlational analysis of the dependence between selected components of the exhaust gases. It was proved very high share’s correlation of the carbon monoxide and non-combusted hydrocarbons in the exhaust gases of the examined cars. The examinations were verified using statistical tests, which confirmed their representative state.