Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Oznaczanie pierwiastków śladowych w aerozolach sali lekcyjnej
Autorzy: Połednik Bernard, Węgrzynek Dariusz
Rok wydania: 2005
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 31
Strony: 113 - 120
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski | polski
The nature and concentration of aerosol particles affect the classroom indoor air quality and have a significant impact on children's and youth's health. The results of investigation of trace elements concentrations, grain size and mineral distribution of aerosol particles and precipitation inside one of the classrooms in Lublin University of Technology have been presented. They were compared with the results of investigation of outdoor aerosols and precipitation. A significant difference between the indoor and outdoor particulate matter was shown. The indoor aerosols contained more Ca and K, while Fe and Pb predominated in outdoor aerosols. The attempt to identify sources of pollution in the classroom indoor air was undertaken on the basis of these results. It was emphasized that quantitative data from studies of aerosol particles in classrooms could play an important role in determination of students' exposure to specific contaminants connected with inhaled aerosols. Utility of such investigations for activities which eliminate sources of hazardous aerosols in schools was also pointed out.
W pracy przedstawiono wyniki badania zawartości pierwiastków śladowych, składu ziarnowego i mineralnego cząstek aerozolowych i cząstek osiadłego pyłu w jednej z sal ćwiczeniowych Politechniki Lubelskiej. Porównano je z wynikami takich samych badań dla cząstek aerozolowych i osiadłego pyłu na zewnątrz budynku. Porównanie to wykazało znaczące różnice w jakości i zawartości części stałych w powietrzu wewnętrznym i zewnętrznym. Cząstki aerozolowe wewnątrz pomieszczenia zawierały więcej Ca i K, natomiast na zewnątrz budynku zawierały więcej Fe i Pb. Na podstawie uzyskanych danych podjęto próbę identyfikacji źródeł aerozolowych skażeń powietrza wewnątrz sali. Zwrócono uwagę na znaczenie badań cząstek aerozolowych przy ocenie ekspozycji studentów (uczniów) na określone, specyficzne skażenia znajdujące się we wdychanym przez nich powietrzu. Wskazano również na użyteczność takich badań dla działań mających na celu eliminację źródeł niebezpiecznych, aerozolowych skażeń w szkołach.