Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Badanie parametrów tarcia i zużycia w warunkach smarowania olejem napędowym
Autorzy: Paluch Roman, Tarkowski Piotr, Budzyński Piotr
Rok wydania: 2005
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 40
Strony: 7 - 16
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski | polski
On the basis of the results of preliminary tests concerning the influence of ecological fuel ONM "Standard" on wear processes, the following observations and conclusions can be formulated. Using ONM "Standard" fuel as a lubricating agent in tribological tests, as compared with the use of ON fuel, results in the following effects: In the case of pin-on-disk test - friction coefficient value decrease and decrease in those values fluctuations amplitude, - decrease in mean values of cross-sectional areas of friction pairs mating traces on the sample, being the measure of sample wear values (for samples lubricated with ONM "Standard" - 54,71 square micrometre, for samples lubricated with ON fuel - 422,13 square micrometres), - clearly smoother, narrower and of approximately constant width sample-countersample mating traces. In the case of Falex test - increase in mean value of maximum loading causing samples total seizure (for ON fuel - 207,28 N, for ONM "Standard" fuel - 446,47 N), - obtaining better quality of surfaces in seizure areas (more uniform and smoother). On the grounds of presented above observations and conclusions, the following general conclusion concerning test results can be formulated: The use of ONM "Standard" fuel as a lubricating agent, as compared with the use of diesel fuel ON, results in wear effects decrease in the case of both tests put into practice, i.e. pin-on-disk stand test and Falex stand test, for various sample-countersample materials associations. The presented above general conclusion justifies starting maintenance tests concerning diesel oil kind influence on the wear of self-ignition engine injection system precise pairs in real working conditions.
Na podstawie uzyskanych rezultatów badań wstępnych dotyczących wpływu ekologicznego paliwa ONM "Standard" na procesy zużycia, sformułować można następujące wnioski i spostrzeżenia. Zastosowanie podczas testów tribologicznych jako środka smarującego paliwa ONM "Standard", powoduje w porównaniu z zastosowaniem jako środka smarnego oleju napędowego ON następujące efekty: W przypadku testu pin-on-disk: zmniejszenie wartości współczynnika tarcia i zmniejszenie amplitudy wahań tych wartości, - zmniejszenie średniej wartości pól przekrojów poprzecznych śladów współpracy par trących na próbce będących miarą wartości zużycia próbek (odpowiedni dla próbek smarowanych paliwem ONM "Standard" - 54,5 mikrometra kwadratowego, dla próbek smarowanych paliwem ON - 422,13 mikrometrów kwadratowych), - wyraźnie gładsze, węższe i posiadające w przybliżeniu stałą szerokości, ślady współpracy z przeciwpróbką. W przypadku testu Falex - wzrost wartości średniej maksymalnego obciążenia powodującego całkowite zatarcie próbek (odpowiednio dla paliwa ON - 207,28 N, dla paliwa ONM "Standard" - 446,47 N), - uzyskanie jakościowo lepszych powierzchni w strefie zatarcia (bardziej jednolitych i gładszych). Na podstawie przedstawionych wyżej wniosków i spostrzeżeń można sformułować następujący wniosek ogólny dotyczący rezultatów badań: Zastosowanie jako środka smarującego paliwa ONM "Standard" w porównaniu z zastosowaniem oleju napędowego ON powoduje zmniejszenie efektów zużycia w przypadku obu realizowanych testów, tj. testu na stanowisku pin-on-disk i stanowisku Falex dla różnych skojarzeń materiałów próbek i przeciwpróbek. Przedstawiony wniosek ogólny uzasadnia rozpoczęcie badań eksploatacyjnych dotyczących wpływu rodzaju oleju napędowego na zużycie par precyzyjnych układu wtryskowego silnika o zapłonie samoczynnym w rzeczywistych warunkach pracy.