Kryteria przydzielania subwencji ogólnej jednostkom samorządu terytorialnego w polskim systemie finansów publicznych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Autorzy: | Miszczuk Magdalena |
Rok wydania: | 2011 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 167 |
Strony: | 228 - 240 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
System subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce jest dosyć skomplikowany. Typ systemu subwencjonowania ma z jednej strony charakter perfekcjonistyczny ze względu na zastosowanie licznych kryteriów w części oświatowej, a z drugiej strony oparty jest na kluczowych kryteriach w pozostałych częściach subwencji. Głównym kryterium jest liczba ludności i jej struktura. Innym ważnym kryterium jest potencjał fiskalny. Mniej istotnymi kryteriami są funkcje pełnione przez samorząd, stopień wyposażenia w infrastrukturę i stan rozwoju ekonomicznego. | |
The system of subsidizing local govemment units in Poland is rather complicated. The type of the subsidizing system has on the one hand a perfectionist feature due to the application of numerous criteria in educational part, but on the other hand it is based on crucial criteria in other parts of subsidy. The main criterion is population and its structure. Another important criterion is fiscal potential. Functions performed by a local govemment, degree of equipment with infrastructure and condition of economic development are less important criteria.In Polish subsidizing system there is no application of criterion which acknowledges it in calculation of sums for local govermment units, the govemment's assets and its consumption. |