Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Montusiewicz Jerzy, Miłosz Marek, Kęsik Jacek, Żyła Kamil
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 9
Numer artykułu: 74
Strony: 1 - 20
Web of Science® Times Cited: 14
Scopus® Cytowania: 16
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 15 czerwca 2021
Abstrakty: angielski
Historical costumes are part of cultural heritage. Unlike architectural monuments, they are very fragile, which exacerbates the problems of their protection and popularisation. A big help in this can be the digitisation of their appearance, preferably using modern techniques of three-dimensional representation (3D). The article presents the results of the search for examples and methodologies of implementing 3D scanning of exhib-ited historical clothes as well as the attendant problems. From a review of scientific literature it turns out that so far practically no one in the world has made any methodical attempts at scanning historical clothes using structured-light 3D scanners (SLS) and developing an appropriate methodology. The vast majority of methods for creating 3D models of clothes used photogrammetry and 3D modelling software. Therefore, an innovative approach was proposed to the problem of creating 3D models of exhibited historical clothes through their digitalisation by means of a 3D scanner using structural light technology. A proposal for the methodology of this process and concrete examples of its implementation and results are presented. The problems related to the scanning of 3D historical clothes are also described, as well as a proposal how to solve them or minimise their impact. The implementation of the methodology is presented on the example of scanning elements of the Emir of Bukhara’s costume (Uzbekistan) from the end of the nineteenth century, consisting of the gown, turban and shoes. Moreover, the way of using 3D models and information technologies to popularise cultural heritage in the space of digital resources is also discussed.