Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Warianty tytułu:
Accessibility assessment of selected university websites
Autorzy: Stasiak Wojciech, Dzieńkowski Mariusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Wolumen/Tom: 19
Strony: 81 - 88
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 czerwca 2021
Abstrakty: angielski | polski
The accessibility of websites consists in ensuring the possibility of u sing the information posted there by all users, esp e- cially by disabled people. The aim of the study was to examine the lev els of accessibility of websites of Lublin univers i- ties and to compare them with the websites of two universities in Poland s elected for the purpose of the study. With this aim in view, an experiment was developed, which consisted of two parts. I n the first part of the experiment, a specially made original checklist was used containing questions about specific functio nalities of websites corresponding to i m- portant accessibility issues. In the second part, automated tools were used wit h a view to assessing the accessibility. The research material consisted of eight websites of universities from Lublin and two websites of universities from other cities in Poland that were compared in the study. Those two universities in contrast to the eight ones additionally had special sets of websites for people with disabilities. Such additional sets of websites specifically designed for the needs of people with disabilities were also included in the research. After conducting the e xperiment, it was possible to ident i- fy the universities which have the best and the worst websites in terms o f accessibility results. Furthermore, the study revealed specific pages of these websites that were characterized by the highest and the lowest average accessibility ratings. The results of the expert analysis showed that the examined un iversity websites do not have an attached declar a- tion of accessibility, contain documents in the PDF format that are not acce ssible, often do not allow for changes of colour and do not have a mobile version.
Dostępność stron internetowych polega na zapewnieniu możliwości korzystania z in formacji tam zamieszczonych przez wszystkich użytkowników, a zwłaszcza przez osoby niepełnosprawne. Celem pracy było zbadanie poziomów dostępn o- ści serwisów internetowych uczelni wyższych Lublina i porównanie ich z serw isami dwóch uczelni w Polsce wybr a- nych na potrzeby tego badania. W tym celu opracowano eksperyment, k tóry składał się z dwóch części. W pierwszej części eksperymentu zastosowano autorską listę kontrolną zawierającą pytania dotyczące określonych funkcjonalności serwisów odpowiadających istotnym kwestiom dostępności. W drugiej części do oceny dostępności wykorzystano automatyczne narzędzia. Materiałem badawczym było osiem serwisów uczelni z Lublina oraz dwóch zestawio nych z nimi uczelni w innych miastach w Polsce. Uczelnie te dodatkowo posiadały w swoich serwisach specjalnie wydziel o- ne zestawy stron dla osób z niepełnosprawnościami. Takie dodatkowe strony opracowane specjalnie dla potrzeb osó b niepełnosprawnych zostały także uwzględnione w badaniach. Po przeprow adzeniu eksperymentu możliwe było wsk a- zanie uczelni, które posiadają najlepsze i najgorsze serwisy pod względem o siąganych wyników dostępności. Dodatk o- wo badania wyłoniły konkretne strony tych serwisów, które charakteryzow ały się najwyższymi i najniższymi średnimi ocenami dostępności. W wyniku analizy eksperckiej okazało się, że niektór e z przebadanych serwis ów uczelni nie mają dołączonej deklaracji dostępności, zawierają dokumenty w formacie PDF, które n ie są dostępne, często nie umożliwiają zmiany kolorystyki oraz nie posiadają wersji mobilnej.