Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2021
Status:
Autorzy: Wrótny Marcin, Bohatkiewicz Janusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 13
Wolumen/Tom: 13
Numer artykułu: 7340
Strony: 1 - 13
Impact Factor: 3,889
Web of Science® Times Cited: 10
Scopus® Cytowania: 11
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 czerwca 2021
Abstrakty: angielski
The negative effect of traffic noise on human health is indisputable. The article illustrates the magnitude of this problem in selected European capitals using data made available by the European Environment Agency, collected as a part of strategic noise mapping under Directive 2002/49/EC. The purpose of the described studies is to determine the number of people suffering from noise-induced health problems, and to compare the effect of the road noise on human health with the effect of noise from rail vehicles. Studies concern noise annoyance, induced sleep disturbance, and DisabilityAdjusted Life Years, or DALY index. Analyses clearly show that environmental pollution from road noise often exceeds environmental pollution from railway noise by a factor of 10. In addition, studies show that in many cities, more than half of the population is exposed to road noise exceeding the acceptable values. The worst of all selected agglomerations with regard to people exposed to road and rail noise is Paris, the capital of France. It should be noted, however, that it has the highest population density of all the analyzed cities and a very well developed transport network. Further studies are needed to characterize the effect of traffic noise on inhabitant health more accurately, using specific indicators allowing to do so.