|
Artykuł ukazuje dylematy związane ze sposobem kalkulacji rekompensaty za świadczenie usług komunikacji miejskiej, zawartym w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. W artykule wykazano, ze istniejące uregulowania prawne, dotyczące ustalania wartości rekompensaty, posiadają wady zarówno w obszarze aplikacyjnym, jak i w zakresie ich zasadności ekonomicznej. Funkcjonujący w Polsce od 2009 r. model finansowania usług komunikacji nie wyzwala zachowań konkurencyjnych u operatorów, czyli zachowań prowadzących do efektywniejszego wykorzystania środków publicznych. Wśród najistotniejszych wad tego systemu wymieniono: stosowanie formuły cenowej "koszt plus", zagwarantowanie stałej stopy zwrotu z kapitału, brak konfrontacji wartości rekompensaty z cenami rynkowymi świadczonych usług, brak systemu kontroli efektywności i poziomu wykorzystywania zasobów przez operatorów.
|