Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Krzyżak Aneta, Relich Szymon, Kosicka Ewelina, Szepaniak Robert , Przybyłek Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 17 - 17
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 24th International Conference on Composite Structures
Skrócona nazwa konferencji: ICCS24
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 14 czerwca 2021 do 16 czerwca 2021
Miasto konferencji: Porto
Państwo konferencji: PORTUGALIA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Inne
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 16 czerwca 2021
Abstrakty: angielski
The observed technological progress related to composites is the result of multifactorial development, including a dynamic change in the area of modifying the technology of their production and composition. These procedures prepare the material taking into account environmental standards, time and other factors that are characteristic during maintenance. Modifying their composition initiated hybrid composites that are an alternative to known construction materials and improve some of their properties with simultaneous economic benefits. The authors appreciated the strength characteristics of hybrid composites reinforced with carbon fibre and powdered alundum. The specimens were made of certified carbon fabric GG 280 T (twill 2/2, fibre 3K 200 tex, 220 g/m2). For the eight layers of the fabric configuration [0/45/90/135/0/45/90/135] from 2 mm to 3.3 mm-thick plates were obtained (depending on the mass of the filler). The matrix used for the study was based on the epoxy matrix with the trade name L285 with aviation certificates cured by using a hardener H285. The resin and the hardener were mixed in 100:40. The reinforcement phase was alundum with various grain sizes, designated as F220, F240, F280, F320 and F360. The mass percentages of these grains shared 5%, 10%, 15%, 20% and 25%. Observation of the effect of using of alundum was possible by comparing the test results with the samples without the addition of this physical friction modifier. The authors analyzed the results of tensile strength, three-point bending strength, and interlayer shear strength. Changes in the modulus of elasticity and deformation were also analyzed. At the same time, tests of abrasive wear resistance during dry linear friction of a reciprocating nature were carried out. In general, the obtained results indicate a decrease in mechanical strength and a simultaneous increase in abrasion resistance with a greater amount of alundum in the composite.