Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Szczepaniak Robert, Komorek Andrzej, Przybyłek Paweł, Krzyżak Aneta, Roskowicz Marek, Godzimirski Jan, Pinkiewicz Ernest, Jaszczak Wiktor, Kosicka Ewelina
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 47 - 47
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 24th International Conference on Composite Structures
Skrócona nazwa konferencji: ICCS24
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 14 czerwca 2021 do 16 czerwca 2021
Miasto konferencji: Porto
Państwo konferencji: PORTUGALIA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Inne
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 16 czerwca 2021
Abstrakty: angielski
In order to check the possibility of using the powder aerogel as an additive to the matrix of the polymer composite, experimental tests of the material strength (static tensile and bend test) of the composite as well as tests of tribological properties and Shore D hardness depending on the amount of the dispersed phase in the form of powder aerogel were carried out. In order to perform the tests, were prepared samples divided into twenty series, differing in the percentage of the amount of aerogel addition (0-6%) and the temperature of cross-linking of the composite before the test (20, 55, 80 and 100° C). The L285 MGS aviation resin with the H285 MGS hardener was selected as the matrix of the tested composites. The conducted experimental tests allowed to determine the effect of the amount of powder additive and the cross-linking temperature on the properties of the composite. Based on the study, it can be concluded that the use of an aerogel additive deteriorated the mechanical properties of the composite in relation to the base material (without the additive). The tensile and bending strength of the material decreased by about 60% (for the 6% additive). Young’s modulus in tensile decreased by about 20% and in bending by about 25%. No effect of increasing the amount of additive on hardness was observed, but only the influence of the cross-linking temperature (higher hardness for temperatures of 80 and 100 °C). A uniform decrease in mass was noted during the abrasion tests, only samples that were cross-linked at elevated temperature showed reduced wear. As a result of adding aerogel, the structure of the composite changes. A material with slightly reduced strength properties is obtained, but with additional properties that will be the subject of further research by the authors. The composite with the addition of aerogel also benefits from the reduced density, which is very important when using such a material in aircraft construction.