Zgadzam się
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
Począwszy od ubiegłego stulecia, w obszarze inżynierii materiałowej obserwuje się potrzebę poprawy
wybranych właściwości użytkowych materiałów wykorzystywanych w zastosowaniach inżynierskich.
Przede wszystkim, duży nacisk stawiany jest na poprawę właściwości trybologicznych i tym samym uzyskanie
stanu powierzchni, który zapewni długotrwałą i poprawną pracę podzespołów, np. łożysk tocznych,
kół zębatych czy wałów obrotowych. Jedną z powszechnie stosowanych metod poprawy właściwości tarciowych
współpracujących elementów jest powlekanie metali dodatkową warstwą odporną na zużycie mechaniczne,
np. azotkiem tytanu (TiN), który utwardza oraz zabezpiecza powierzchnie tnące i ślizgowe.
Badania trybologiczne przeprowadzono w konfiguracji kulka-tarcza (Rys.1), która pozwala na wyznaczenie
odporności na zużycie analizowanej powłoki. W trakcie badania, nieruchoma kulka jest dociskana
ze stałą siłą do obracającej się tarczy modyfikowanej powłoką TiN. Po zakończeniu próby, w celu liczbowego
ujęcia zjawiska zużycia, dokonywany jest pomiar śladu tarcia bądź masy próbek, natomiast jako
wynik końcowy przyjmowana jest objętość zdegradowanego materiału z wytartej powierzchni dysku.