Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Zawada-Michałowska Magdalena, Pieśko Paweł, Józwik Jerzy, Legutko Stanisław, Kukiełka Leon
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2021
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 23
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 7242
Strony: 1 - 23
Impact Factor: 3,748
Web of Science® Times Cited: 7
Scopus® Cytowania: 11
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The project/research was financed in the framework of the project Lublin University of Technology-Regional Excellence Initiative, funded by the Polish Ministry of Science and Higher Education (contract no. 030/RID/2018/19).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 27 listopada 2021
Abstrakty: angielski
In modern constructions, especially aircraft, the aim is to minimize the weight of the components used. This necessitates the use of innovative construction materials, or the production of these parts with ever-decreasing wall thicknesses. To simplify assembly and improve strength properties, so-called structural elements are being used in the form of monolithic elements, which are replacing the assemblies of parts joined by, for example, riveting. These structures often have a complex, thin-walled geometry with deep pockets. This paper attempts to assess the accuracy of manufacturing thin-walled elements, in the shape of walls with different geometries, made of various aluminum alloys. Machining tests were conducted at different cutting speeds, which allowed comparisons of the geometric accuracy of parts manufactured under conventional and high-speed cutting conditions. Based on the result obtained, it was found that the elements made of EN AW-7075 T651 alloy underwent the greatest deformations during machining in comparison to that of other two materials (EN AW-6082 T651 and EN AC-43000). An increase in the geometrical accuracy of the manufactured elements was also observed with the increase in the cutting speed for the HSC range. Hence, to minimize the postmachining deformation of thin-walled elements, the use of high-speed cutting is justified.